Oplichters hebben nieuwe babbel truc

Het politiekorps meldt dat zij recent tweemaal een melding van oplichting binnen kregen. Twee meldingen met hetzelfde verhaal en dus een reden om het publiek te waarschuwen voor deze (nieuwe) vorm van oplichting.

 

Het slachtoffer vertelt dat er twee personen aanbelden – een man en een vrouw. “Ik verwachtte een pakketje en was dan ook niet verbaasd dat deze in Post NL uniforms geklede personen voor mijn deur stonden. Tevens was het pakketje voorzien van mijn adres.” De man vroeg of het slachtoffer de verschuldigde €2,- aan portokosten wilde voldoen per pin. Zonder er erg in te hebben pakt het slachtoffer de pinpas om te betalen. “Het was net als elk ander draadloos pinapparaat, ik stopte mijn pinpas erin en toetste mijn pincode in. De man nam het apparaat over zoals bij vele restaurants en winkels gebeurd en vertelde dat er een storing was”.

 

De man leek behulpzaam en gaf de pinpas terug aan het slachtoffer en beloofde later die middag terug te komen met het pakketje – want uiteraard mocht hij deze zonder betaling volgens hem niet overdragen aan het slachtoffer. De ‘Post NL bezorgers’ bleven weg en later bleek dat er die middag een groot bedrag van de rekening van het slachtoffer was afgeschreven en dat de vrouw een valse pinpas had teruggekregen.

 

Wees alert: betaal niet zomaar aan de deur

Politie, buurtpreventieteams en gemeentes waarschuwen de buurtbewoners; betaal niet zomaar aan de deur. Als u het niet vertrouwt, vraag dan om legitimatie. Daarnaast is het verstandig om de handelswijze van het bezorgingsbedrijf en leverancier door te lezen. Het moeten betalen bij bezorging is namelijk niet veel voorkomend.

 

Bron: https://veiligebuurt.nl/nieuws/babbeltruc-oplichting-buurtpreventie/